در سال ۱۹۹۵ «دنیل گُلمن» (Daniel Goleman)، روان شناس و روزنامه نگار علمی، کتابی منتشر کرد که طبق خیلی از ملاکا، کتابی سرآمد در زمان خود حساب می شد. نام این کتاب «هوش هیجانی» بود و به مدت یک سال ونیم در لیست پرفروشای نیویورک تایمز قرار گرفت و بیشتر از ۵ میلیون نسخه از اون در سراسر دنیا به فروش رفت. مجله مدیریتی «هاورواد بیزینس ریویو» (The Harvard Business Review) از کاری که «گلمن» در مورد هوش هیجانی انجام داد، به عنوان یک ایده ی انقلابی و هنجارشکن یاد کرد. در این کتاب توضیح داده شده که چیجوری میشه از هوش هیجانی در محیط کار استفاده کرد.

 

هوش هیجانی چیه؟ و به چه دلیل اینقدر مهمه؟ به طور خلاصه، هوش هیجانی یا EQ توانایی درک، کنترل و آزمایش احساساته. همون قدر که IQ جزئی قابل اندازه گیری از وجود ماست، EQ هم هست.

معنی و ملاک EQ واسه ده ها، مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته، اما چیزی که کار «گلمن» رو بسیار قوی ساخت، کاربرد اون در محیط کار و رهبری بود که طبق تحقیقات اون روی بیشتر از ۲۰۰ سازمان بزرگ و جهانی بوجود اومده بود.

«گلمن» دریافت که با اینکه ویژگیایی که معمولا با رهبری در رابطه هستن، مثل هوش، قاطعیت، اراده و بصیرت واسه موفقیت لازمن، ولی کافی نیستن. رهبران بسیار موثر از درجه معینی از هوش هیجانی بهره مند هستن. درحقیقت، «گلمن» رابطه مستقیم بین هوش هیجان رهبر و موفقیتای شغلی قابل اندازه گیری رو رو نمود.

اما ضرورت هوش هیجانی مختص مدیران ارشد نیس. شما واسه موفقیت در هر مرحله از شغل خود بهش احتیاج دارین. سازمانا و نهادهایی که به هوش هیجانی بها میدن، به دنبال کارمندانی هستن که از EQ بالایی بهره مند باشن تا بتونن از درون خود رو پیشرفت دهند و واسه برعهده گرفتن نقش رهبری آماده شن. اگه می خواید تا مسئولیتای رده بالاتری در شغل خود به عهده بگیرین، داشتن EQ بالا ضروریه.

پس این سؤال مطرح می شه که همه می تونن از سطح بالایی از هوش هیجانی بهره مند باشن؟ اگه EQ شما حالا بالا نیس، راهی هست که بشه اونو پیشرفت داد؟ تحقیقات نشون میدن که با اینکه سطح EQ شما (بسته به نوع شخصیت و تربیت تون) تاحدودی ثابته، ولی این جور نیس که قابل تغییر نباشه. اگه شما مشتاق و خواهان پیشرفت هستین، می تونین تغییرش بدین.

شخصیت

درحیقیت امتیازات بهبود EQ تنها به شغل شما محدود نمی شه. تحقیقات ثابت کرده که EQ بالاتر به معنای حس شادمانی بیشتر، سلامت ذهن و جسم بیشتر، روابط بهتر و کاهش سطح «کرتیسل» یا همون هورمون استرس (cortisol) است.

اگه شما تشویق شدین که شانس موفقیت در کار و زندگی خود رو افزایش بدین، اینجا ۵ راه حل هست که به کمک اونا می تونین هوش هیجانی خود در محیط کار پیشرفت بدین. این راهکارها طبق ۵ بخش هوش هیجانی در محیط کار «دنیل گلمن» است.

۱. خودآگاهی خود رو افزایش بدین

خودآگاهی توانایی درک و تفسیر حالتای روحی، احساسات و محرکای داخلی تونه و اینکه همه اینا چیجوری برروی بقیه مردم اثر می ذاره. افرادی که دارای حس خودآگاهی قوی هستن، معمولا اعتمادبه نفس بالایی دارن و آزمایش واقع گرایانه ای از خود، افکار و رفتارشون دارن. این ویژگی باعث می شه که از حس شوخ طبعی توأم با تواضعی بهره مند باشن، بدون اونکه خللی به خود با ارزشی خود وارد کنن.

راهکارهایی واسه تقویت خودآگاهی

  • یک تمرینی که می تونین انجام بدین، اینه که دقت کنین در طول روز چه احساساتی دارین و منشأ اونا چی بوده. متوجه باشین که احساسات زودگذر و لحظه ای هستن و نباید پایه و پایه ایجاد رابطه و یا تصمیم گیری قرار بگیرن.
  • دقت کنین که احساسات منفی شما (خشم، حسادت، شکست، طردشدگی و …) در گذشته، چیجوری ممکنه روی رئیس، مشتریا، و همکاران تون اثر گذاشته باشه. نتایج برعکس و نتیجه های منفی رفتار خود رو قبول کنین.
  • به روشایی فکر کنین که به وسیله اونا بتونین هنگامی که سرکار هستین، احساسات خود رو کنترل کنین تا از واکنشای لحظه ای و نادرست و برزبان آوردن نظرات نامطبوع پرهیز کنین.
  • یک نگاه رو راست به نقاط ضعف و قدرت خود بندازین. به سوابق کارکرد شغلی خود نگاه کنین و از رئیس تون و بقیه کسائی که در اداره مورد اعتماد شمان، بخواهید نظرات شون رو در مورد نحوه ی عملکردتون با شما درمیان بذارن. به شکل جدی سعی کنین نقط ضعف خود رو بهبود بدین.

۲. خودنظم دهی خود رو افزایش بدین

انگیزه تواناییِ کنترل و هدایت اعمال لحظه ای و احساساتیه که به شکل منفی روی توانایی شما واسه رشد و رهبری اثر می ذارن. این توانایی به معنای اینه که شما شخصیت خود رو بالاتر از جروبحثای کوچیک، حسادت و شکست میدونید.

کسائی که از انگیزه بالایی بهره مند هستن، از خود درجات بالایی از قابل اعتمادبودن و راستی و درستی نشون میدن. اونا از تغییر استقبال می کنن و آماده ی پذیرش سختی و سختی به دلیل ابهام و نبود قطعیت هستن. اونا پیش از عمل کردن، فکر می کنن و تصمیمات شتاب زدهنمی گیرن.

راهکارهایی واسه تقویت خود نظم دهی

  • به عنوان تمرین سعی کنین زمانی که با یک موقعیت سخت و یا درگیری عاطفی روبرو میشید، پیش ازگرفتن هرگونه تصمیمی چند ساعت یا چند روز به خود فرصت بدین.
  • سعی کنین در درگیریا و بازیای سیاسی اداره دخالت نکنین. اجازه ندین تمایل تون واسه اینکه عضو گروهی باشین، رفتار حرفه ای و راستی شما رو زیر سؤال ببره.
  • بلاتکلیفی، شکست و ناامید یایی که بخشی از هر محیط کاری هستن رو قبول کنین. به جای شکایت کردن و مقابله به مثل، به راهکارها و راه حلایی فکر کنین که به درد شما و شرکت تون بخورد. این ایده ها رو با رفتاری آروم و حرفه ای با بقیه درمیان بذارین.
  • راهی واسه مدیریت و تخلیه ی استرس در بیرون از محیط کار پیدا کنین: ورزش کنین، با دوستان و خونواده تون صحبت کنین و یا به سرگرمیا و تفریحات دیگر بدین. اجازه ندین استرس روی EQ و درستی شما اثر بزاره.
  • خونواده

۳. انگیزهای خود رو بالا ببرین

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   چه جوری میشه با دوری شدن مقابله کرد؟

دراینجا منظور از انگیزه، شورواشتیاق شما واسه انجام کار تعبیر می شه؛ اون طرف موقعیت، وضعیت یا درآمدتان. دراین حالت، انرژی و علاقه شما واسه به آخرسر رسیدن کار، محرکاتون هستن. اهداف تون رو مصرانه دنبال می کنین، از رقابت استقبال می کنین و بسیار موثر هستین.

رهبران و کارمندان با انگیزه، علاقه زیادی به رسیدن ِموفقیت دارن. اونا خوش بین هستن، می تونن به آسونی از شکستا و شکستای گذشته بگذرند، عزم شون رو واسه موفقیت جزم کردن و نسبت به سازمان خود پایبند هستن. اونا حاضرن از نتایج زودگذر و فوری بگذرند تا به موفقیت بلندمدت دست پیدا کنن. درنتیجه اونا انگیزه دهنده و تشویق کننده بقیه هم هستن.

راهکارهایی واسه افزایش انگیزه

  • ببینه چی در مورد شغل تون رو دوست دارین و دلیل اصلی که شغل خود رضایت بخش میدونید، چیه؟ حتی اگه بخشایی از کارتونه که خیلی از اون خوش تون نمیاد، تمرکز تون رو روی کاری بذارین که درحال انجام اون هستین. به راه هایی فکر کنین که ازطریق اونا بتونین مدت زمان بیشتری روی کارایی که به شما انگیزه میدن، تمرکز کنین. با رئیس خود درمورد روشایی که این کار رو آسون تر می کنه، صحبت کنین؛ چراکه دراین صورت بسیار موثر تر هستین.
  • مثبت اندیشی و خوش بینی رو به شکل کلی تمرین کنین. با اینکه خوش بینی خصلتی ذاتیه (یا اونو دارین یا ندارین)، می تونین میزان خوش بینی خود با انتخاب افکار و کلمات درست بهتر کنین، حتی اگه به معنی این باشه که دفعات اول مجبور به خودنمایی باشین. هنگامی که حرفا و افکار منفی به ذهن تون خطور می کنه، مچ خود رو بگیرین و آگاهانه اونا رو با حرفا و افکار مثبت جانشین کنین.
  • واسه خود اهداف انگیزه بخش مشخص کنین و واسه رسیدن به اونا اقدامات مشخصی مشخص کنین. واسه هر نقطه عطف و دستاوردی که در طول راه کسب می کنین، به خود پاداش بدین.
  • درنظر داشته باشین که همه چیجوری جذب افراد مثبت، با انرژی و الهام بخش می شن. همونجوریکه انگیزهای خود رو افزایش میدید، می بنید که چیجوری ازطرف مشتریا، همکاران و مدیران بیشتر مورد توجه قرار می گیرین.

۴. توانایی نشون دادن حس همدلی رو در خود افزایش بدین

همدلی توانایی درک و جواب گویی مناسب به احساسات دیگرونه. داشتن این اخلاق به این معنیه که شما دربرخورد قابل احترام، مهربانانه و حرفه ای با مردم متبحر هستین.

یک رهبر یا کارمند همدل، می تونه احساسات، خواستها، نیازها و نقطه نظرات دور و بریا خود رو بشناسه و درک کنه. اونا شنوندهای خوبی هستن، به آسونی با بقیه رابطه برقرار می کنن و از رفتارهای تکراری و قضاوت زودهنگام پرهیز می کنن. اونا در انتخاب و آموزش کارمندان هم موفق هستن.

راهکارهایی واسه تقویت حس همدلی

  • سعی کنین در بعضی موقعیتا، از دیدگاه بقیه به موضوع نگاه کنین. این کار، به ویژه زمانی اهمیت پیدا می کنه که کشمکشی انجام شده که به سرعت می تونه به یک گره ی کور تبدیل شه. توجه کنین که همه ما طبق علم و تجربه مون کار می کنیم، نه با قضاوت کردن بقیه که کی درست می گه، کی غلط و کی آدم خوبیه و کی آدم بد.
  • جدا از اینکه توجه کردن به نقطه نظرات بقیه، سعی کنین واقعا صحت اونا رو بررسی کنین. به اونا نشون بدین که شما می فهمید چه استدلالی پشت نظرات شونه و اینکه دیدگاه شون شایسته و قابل تقدیره.
  • نگاه و انگیزهای خودتون رو بررسی کنه. فقط می خواید حق با شما باشه تا نکته ای رو ثابت کنین یا برنده ی یک دعوا باشین، یا اینکه واقعا به حصول بهترین نتیجه ممکن علاقمند هستین، ولو اینکه ایده ی شما نباشه؟
  • تمرین کنین یک شنونده ی فعال باشین و اون چیزی که طرف مقابل می گه رو بازگو کنین تا واسه هر دوی تون روشن باشه که درباره چی صحبت می کنین. زمانی که مردم حس می کنن کسی به حرفای شون گوش می ده، تمایل بیشتری به همکاری نشون میدن.
  • قانون طلایی رو تمرین کنین: با بقیه همون طور رفتار کنین که دوست دارین با شما رفتار شه.

۵. مهارتای ارتباطی خود رو تقویت کنین

داشتن مهارتای ارتباطی خود در محیط کار به این معناست که شما در مدیریت روابط و ایجاد شبکه های ارتباطی تخصص دارین. شما می تونین واسه شروع یک تغییر بسیار پیگیر و موثر باشین. همچین شما میدونید که چه جوری میشه یک تیم رو تشکیل و اونو هدایت کرد.

وقتی شما از مهارتای اجتماعی خوبی بهره مند هستین، معمولا اهل کارای گروهی هستین و دوست دارین بقیه هم بدرخشن. شما همیشه نیازای خود رو مقدم بر نیازای بقیه نمی دونین. شما یک فرد معاشرتی هستین و کارتون در ایجاد و حفظ روابط حرف نداره.

راهکارهایی واسه بهبود مهارتای ارتباطی

  • یکی از بهترین راه ها واسه تقویت مهارتای ارتباطی اینه که به یک فرد اجتماعی مؤثر تبدیل شید. یاد بگیرین که بادقت به حرفای بقیه گوش کنین، سؤالای خوب بپرسید و دردادن اطلاعات، شفاف و دقیق باشین. توجه کنین که مهارتای نوشتاری شمام باید خوب باشه و هنگام نوشن از لحن مناسب و حرفه ای استفاده کنین.
  • هنر ظریف تشویق کردن رو یاد بگیرین. تشویق کردن شامل ایجاد ارتباطات واقعی با مردم طبق علاقه و اشتیاق شما و دراختیارداشتن علم کافی و استدلال منطقی در مورد نقطه نظرتونه.
  • تبدیل به فردی شید که همه واسه یافتن راه حلا و حل اختلافات بهش مراجعه می کنن. وقتی شما امانت دار باشین، منفصانه و آروم رفتار کنین و پایبند به یافتن بهترین نتیجه باشین، مردم شما رو به چشم یک فرد مطلع نگاه می کنن که وجودش ضروریه.
  • فردی رو که با اون صحبت می کنین، درک کنین. شما نمی تونین واسه همه افرادی که در محیط کار با اونا رفت و امد دارین از یک نسخه استفاده کنین. باید بدونین چیجوری با ظرافت و دقت، رابطه مناسب با هر فردی رو طبق نوع شخصیت، تمایلات فرهنگی و موقعیت اون در شرکت برقرار کنین.

منبع : liveboldandbloom.com

در هر گفتگو ای جواب بله بگیرین، گفتگو بر سر حقوق بیشتر، معاملات بزرگ و حتی یک کار روزمره


دسته‌ها: آموزشی