شاید هرکسی تجربه متفاوتی از عصبانیت داشته باشه. عصبانیتی قابل کنترل که تا آخر عمرتون با شما خواهد موند، حملات عصبی اپیزودی و زیاد و غیرقابل کنترل، حالات عصبی ای که به دلیل ناتوانی در ایجاد روابط اجتماعی ست و عصبانیتی که به دلیل OCD یا همون Obsessive Compulsive Disorder (مشکل وسواس فکری-عملی) است. تموم این حالات در علم روانشناسی مطالعه و دسته بندی شدن. اگه می خواید از شر عصبانیتتان خلاص شید باید بدونین حالتی که شما تجربه می کنین کدوم یک از این موارده.

 

شاید فکر کنین « حالات عصبی معمولی ای که در زندگی روزمره خود تجربه می کنیم مریضی حساب می شن؟» تقریباً همه آدما روزانه مقادیر کمی از عصبانیت رو تجربه می کنن. بیشتر کارشناسان فکر می کنن عصبانیت و خشم واسه باقی موندن آدم لازم ست. زمانی که احساس خطر می کنین و یا مورد تهاجم قرار می گیرین، خشم می تونه بهترین محرک واسه دفاع باشه.

۱. بیان عصبانیت

بیان عصبانیت واسه سلامتی ً مفیده اما این کار باید درست انجام شه و باید همیشه از پرخاش پرهیز کرد. اون چه که می خواید رو درست بگید و در عین حال به بقیه توهین نکنین. بیان عصبانیت نباید بی قیدوبند باشه چون که در این حالت نه تنها باعث میشید بقیه دچار حالت دفاعی شن، بلکه به جای حل کردن مشکل فقطً شرایط رو خیلی بد تر کردین. طبیعتاً امکان داره بقیه از شما فاصله بگیرن و در رابطه ای که با اونا دارین کدورت به وجود بیاد یا کلاً از بین برود.

۲. سرکوب کردن عصبانیت

وقتی عصبانیت رو درون خود نگه دارین، بهش فکر نکنین یا سعی کنین حواستون رو پرت کنین درواقع حس عصبانیت خود رو سرکوب کردین. این کار میشه بسیار زیان بار باشه. زیگموند فروید (Sigmund Freud) در تئوری سیالیت (Hydraulic Theory) می گه عصبانیت (و خیلی از احساسات دیگر) در صورتی که سرکوب شن، شدت می گیرن و گسترش پیدا می کنن. مثل بخار آب در دمای بالا. اگه به خشم اجازه بروز ندین می تونه آسیبای جبران ناپذیری براتون به وجود آورد. مثل فشارخون بالا، زخمای گوارشی و یا افسردگی. این آسیبا فقطً جسمی نیستن. مشکل پشیمون-مهاجم (Passive-Aggressive)، رفتار بیش ازحد منتقدانه، بدگمانی و در کل نمودهای رفتاری منفی دیگر هم از نتایج سرکوب عصبانیت هستن. در این حالت هم امکان داره روابطی که با دور وبریا تون دارین تحت اثر قرار بگیرن و یا از بین برن.

۳. کاهش عصبانیت

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   چه جوری میشه خوشحال تر زندگی کرد؟ "

در مقابله با عصبانیت، همیشه باید آرامش رو هدف گرفت. باید سعی کنین با کم شدن عصبانیت خودتون رو آروم کنین. خیلی راحت به وسیله ترکیبی از روش ها و تمرینای جسمی و شناختی می تونین این کار رو انجام بدین.

تکنیکای مدیریت خشم

  • یاد بگیرین خودتون رو آروم کنین: نفس عمیق بکشین. به چیزایی که دوست دارین فکر کنین و سعی کنین تصورشون کنین، تمرکز کنین و ذهنتون رو از همه چیز خالی کنین. پیاده روی، ورزش، تمیزکردن کابینتای آشپزخانه و خیلی فعالیتای فیزیکی دیگر به شکل تعجب آوری کمک کننده هستن.
  • مشکلتان رو حل کنین: بعضی وقتا عصبانیت و خشم از نتایج مشکلاتی ست که در زندگی با اونا روبرو میشید، ناامید نشید و با شناختن ابعاد مختلف این مشکلات، اولین قدم رو در حل کردن اونا و رفع عصبانیت خود وردارین. به این فکر کنین که عصبی شدن گره ای از کارتون باز نمی کنه و شک نداشته باشینً حس خوش آیندی هم نیس.
  • با دور وبریا تون بهتر رابطه برقرار کنین: شاید وقتی کسی با نظرتون مخالفت می کنه، اولین کلمات ناراحت کننده ای که به ذهنتون می رسه رو نثارش می کنین و واسه خودتون دردسر درست می کنین. اگه به جای این کار به حرفای طرف مقابلتون گوش بدین به این فکر کنین که هدفتون از این بحث چیه، هم از عصبی شدن جلوگیری می کنین هم در زمان و انرژی خود صرفه جویی می کنین. واسه خوب رابطه برقرار کردن باید یادبگیرید گوش کنین، فکر کنین و از درگیری لفظی جلوگیری کنین.
  • شوخ طبع باشین: وقتی شرایط پیچیده می شه و چیزی تا عصبانیت فاصله ندارین، شوخی کردن می تونه بهترین راه واسه کم کردن نا آرومی باشه. شرایط موجود رو طوری بازسازی کنین که براتون خنده دار باشه. به سختی می شه عصبانی موند، این طور نیس؟
  • محیطتان رو عوض کنین: بعضی وقتا که چیزی باعث عصبانیت می شه، دور شدن از محلی که در اون هستین ایده ی خوبیه. با چیزی خودتون رو مشغول کنین تا حال و هوایتان عوض شه. به زودی می ببینن که می تونین با ذهن باز و آماده تری کارتون رو ادامه بدین.

همونجوریکه دیدید خشم احساسی ً ذاتی و طبیعی ست و واسه حفاظت از منافع لازم ست. اما زیاده روی در اون می تونه مضر باشه. باید یادبگیریم خشم رو کنترل کنیم و اجازه ندیم خشم ما رو کنترل کنه.

منبع : essentiallifeskills

دسته‌ها: آموزشی